Registrace dronu
Registrace dronu (tedy přesněji registrace provozovatele dronu a pilota dronu) je spuštěná již od prosince roku 2020 a jde o oficiální a jediný platný způsob registrace dronu respektive provozovatele dronu a pilota dronu. Povinně registrujeme dron těžší než 250 gramů a zároveň povinně registrujeme jakýkoliv dron s kamerou i když má pod 250 gramů. Níže bych Vám rád vysvětlil podrobnosti. :)
Obsah článku
- Jak provést registraci dronu - tedy provozovatele a pilota?
- Jaké jsou základní pravidla pro létání s drony?
- Časté otázky ohledně létání s drony
Jak provést registraci dronu - tedy provozovatele a pilota?
Drony se registrují na podobném principu jako auto. Tedy je potřeba uvést provozovatele (můžete být vy jako fyzická osoba, nebo přes IČ jako OSVČ, nebo firma) a poté provést registraci pilota - vyplnit jednoduchý online test o 40 otázkách a získat tak řidičák nebo-li piloťák na dron. :)
1. Registrace provozovatele dronu
Registrace provozovatele je jednodušší, začněme proto od ní. Klikněte tedy na odkaz na dron web Úřadu civilního letectví ČR. Klikneme na "Portál provozovatele" v pravé části poté klikneme na "registrace nového provozovatele". Otevře se nám formulář na bílém pozadí a vybereme zda se budeme registrovat jako "fyzická osoba" nebo "právnická osoba". Vyplníme osobní údaje a dole pod formulářem zaškrtneme všechny možnosti. Pro dokončení registrace fyzické osoby jako provozovatele je potřeba se ověřit pomocí jednoho ze způsobů E-identity ze seznamu níže. Pro dokončení registrace právnické osoby, nebo OSVČ je potřeba zadat IČ, provede se ověření přes ARES a poté je potřeba registraci potvrdit datovou schránkou.
E-identita pro registraci fyzické osoby:
- Bankovní identita (podporuje v aplikaci internetového bankovnictví: Moneta, Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio, Komerční banka, Raiffeisenbank, Unicredit)
- Mobilní klíč eGovernmentu
- eObčanka
- NIA ID (dříve "jméno, heslo, sms")
- International ID Gateway
- První certifikační autorita a.s.
- mojeID
2. Registrace pilota dronu
Registrace pilota dronu probíhá pomocí edukačního online testu o 40 otázkách, na jehož vyplnění máte neomezený počet pokusů. Pilot dronu je vždy fyzická osoba, a proto je potřeba se při zahájení online testu autentizovat pomocí E-identity jednoho ze způsobů níže (obdobně jako u registrace provozovatele, pokud jste se registrovali jako fyzická osoba):
E-identita pro registraci fyzické osoby:
- Bankovní identita (podporuje v aplikaci internetového bankovnictví: Moneta, Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio, Komerční banka, Raiffeisenbank, Unicredit)
- Mobilní klíč eGovernmentu
- eObčanka
- NIA ID (dříve "jméno, heslo, sms")
- International ID Gateway
- První certifikační autorita a.s.
- mojeID
Ve chvíli, kdy se autentizujete byste měli mít částečně předvyplněné údaje o své osobě. Prosím doplňte je a po doplnění byste měli přejít k testu. Tento test je složen z části obecné, technické a legislativní. Velkou část odpovědí na otázky je možné správně vyplnit po krátké logické úvaze, část je potřeba nastudovat z legislativy dronů, kterou popisujeme níže v článku. Po absolvování testu se zobrazí počet otázek a počet chybných odpovědí. Pokud jsme testem neprošli (tedy 11 špatných odpovědí a více), je třeba jej opakovat (máme neomezený počet pokusů), pokud jsme testem prošli, tak se vygeneruje registrační číslo pilota (přijde také do mailu) a licenci na A1 a A3 létání máme doma. :) Pokud byste chtěli získat licenci na A2 je potřeba vyplnit ještě jeden, mírně náročnější test na půdě Úřadu pro civilní letectví. S licencí A2 si můžete dovolit bližší vzdálenosti od lidí a měst s lehce těžším dronem, ale o tom se dozvíme níže.
Jaké jsou základní pravidla pro létání s registrovanými drony?
Pravidla pro létání s drony jsou v základních směrech poměrně jednoduchá. Provoz je rozdělen do třech kategorií s tím, že pro naše klasické létání s drony typu DJI Mini 4 PRO, nebo DJI Mavic 3 PRO či verze Mavicu s termokamerou
1.Otevřená kategorie "Open" A1, A2 a A3
V této kategorii se budeme jako normální smrtelníci pohybovat nejčastěji, k provozu dronu v kategorii Open se dostaneme tak, že vyplníme registraci a online test na webu dron.caa.cz - vyplněným online testem se kvalifikujeme do podkategorie provozu Open A1 a A3. Ve zkratce to znamená, že v podkategorii A1 můžeme létat s lehkým dronem v blízkosti lidí, nebo v podkategorii A3 létat s těžším dronem za městy nad loukami a polemi.
Podkategorie A2 je pak takový hybrid mezi dvěma již zmíněnými kategoriemi - jde o to, že s těžším dronem můžete létat ve větší blízkosti měst a lidí. Pro provoz v podkategorii A2 se již ale potřebujete dostavit na půdu Úřadu pro civilní letectví a vyplnit tam ještě jeden, podrobnější test, který navazuje na test A1/A3, ale jde více do technických podrobností. Po jeho vyplnění se kvalifikujete do této A2 podskupiny. Více o těchto pravidlech, se dozvíte v článku drony a legislativa.
2. Kategorie "Specific"
V kategorii Specific probíhá provoz, který nějakým způsobem překračuje jedno, nebo více standardních pravidel, ale vše je plně legálně s vědomím úřadů a za splnění určitých podmínek. V kategorii specific je možné například provozovat dron mimo přímý dohled pilota, nebo provozovat dron autonomně, či v centrech měst a podobně. Má to však svoje zásady a zejména se na každou takovou akci vydává konkrétní povolení (Oprávnění k provozu), ve kterém se stanovují podmínky takovéhoto nadrámcového provozu. Pro provoz v kategorii Specific potřebujete mít splněné testy na podkategorie Open A1 a A3 a také A2, je potřeba doložit další dokumenty a požádat Úřad pro civilní letectví. Více zjistíte v článku Provoz dronu v kategorii specific.
3. Kategorie "Certified"
Nás, běžných pilotů se tato kategorie vůbec netýká. V této kategorii se pohybují drony, které přepravují lidi, nebo zásilky, většinou se jedná o drony s maximální vzletovou hmotností nad 25 kg, Podrobně je to tak, že provoz dronů (bezpilotních systémů) v „certifikované“ kategorii vyžaduje osvědčení bezpilotního systému podle nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/945, osvědčení provozovatele a případně udělení průkazu způsobilosti dálkovému řídicímu pilotovi.
Časté otázky ohledně létání s drony
V této části si rozebereme nejčastější otázky spojené s registrací dronu. Pravidla pro létání s drony rozebraná podrobně naleznete v článku Drony legislativa.
Je potřeba pojištění na můj dron?
Pojištění odpovědnosti potřebujete pouze pokud:
- Létáte v podkategorii Open A2
- Létáte s dronem nad 4 kg v podkategorii Open A3
- Létáte ve Specifické kategorii
- Létáte jinak než rekreačně-sportovně (Pojištění NEPOTŘEBUJETE - pokud létáte komerčně v podkategorii Open A1, nebo s dronem do 4 kg v podkategorii Open A3)
Havarijní pojištění je zcela dobrovolné. :)
Kolik stojí pojištění na můj dron?
Doporučujeme využít pojištění s limitem plnění 750 tis SDR/24 mil Kč. Toto pojištění je v aktuální nabídce pojišťoven jediné vhodné pro komerční provoz, ostatní pojištění s nižším limitem plnění jsou vhodná pouze pro letecká veřejná vystoupení (LVV) a mají limity 0,25 mil. Kč, 1 mil. Kč a 3 mil. Kč. Napište nám prosím pro více podrobností na info@eko-drony.cz
Je nějak zpoplatněné provozování dronu?
Minulá národní legislativa zpoplatnila létání s dronem na částku okolo 25 tis. se vším všudy, pokud se dobře pamatuji. :) Aktuální legislativa umožňuje létat komerčně i sportovně/rekreačně zdarma, ke komerčnímu létání je však potřeba (pouze) placená pojistka. Testy A1&A3 jsou zdarma, stejně tak test na A2. Jediná zpoplatněná "sekce" létání je Specific, ve kterém je první povolení zpoplatněné na 4000 Kč, každé další je pak za 400 Kč.
Registraci pilota na Open A1, A2, A3 zvládnu, ale se Specific si nejsem jistý, jak to je?
Teoreticky by se dalo svépomocí získat povolení i na kategorii Specific, ale legislativa vyžaduje dodat dokumentaci - ConOps - Concept of operations (a v některých případech i Operations and Maintenance (zkráceně OM) provozní příručku dle nového zákona) - které sice lze vyplnit svépomocí, ale zabere to takové množství času, že se to 99% lidem nevyplatí a raději zainvestují do souhrnného školení specific kde osobně zjistíme Vaše potřeby a poté Vám můžeme připravit tyto dokumenty na míru, nebo zákazníci volí nákup samostatných dokumentů - ConOps a OM Provozní příručka. Pro zajímavost na dron.caa.cz najdete i osnovu těchto dokumentů, ale je potřeba doplnit cca 30-40 stran vlastního textu a popisu. Více o kategorii specific najdete v článku Provoz dronů v kategorii Specific.
Zní to velmi odborně, ale nemějte strach, registrace je snadná, hotová do chvilky, vše budete mít z krku a z čistou hlavou můžete jít létat. :)
Důležité odkazy, odkaz na další literaturu
- PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2019/947 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel
- BEZPILOTNÍ SYSTÉMY - Školicí materiál ÚCL ve formě FAQ - nejčastěji kladených dotazů k problematice